نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

ایمپلنت یا بریج دندان

ایمپلنت یا بریج دندان
4.7/5 - (12 امتیاز)

ایمپلنت یا بریج

روش‌های جایگزینی دندان در 30 سال اخیر موفقیت‌ها و پیشرفت‌های زیادی داشته است. هنگامی که دندان‌ها می‌افتند یا کشیده می‌شوند، احتمال عفونت افزایش می‌یابد. روش مناسب پر کردن جای خالی دندان تاثیر بسیار مهمی در زیبایی لبخند است. برای جایگزینی دندان از دست رفته، اولین چیزی که باید بدانید تفاوت های بین بریج و ایمپلنت دندان است. سوال بسیاری از افراد برای جایگزینی دندان از دست رفته این است: ایمپلنت یا بریج ؟ اغلب ایمپلنت بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان است. برای تصمیم گیری در این زمینه، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شوند از جمله اینکه آیا دندان سال ها پیش از دست رفته است یا به تازگی.

در گذشته و پیش از ظهور ایمپلنت، بریج بهترین گزینه محسوب می شد. برای استفاده از بریج باید دندان های مجاور تراشیده و آماده سازی شوند. اما در ایمپلنت نیازی به استفاده از دندان های مجاور نیست. با این حال کاشت یک ایمپلنت تنها جایگزین یک دندان می شود. اما بریج می تواند جایگزین چند دندان باشد. در صورتی که دندان های مجاور جای خالی، پرشدگی زیاد دارند و در آینده ممکن است نیاز به روکش پیدا کنند، بریج گزینه خوبی است. همچنین در صورتی که مدت زیادی از افتادن دندان می گذرد، لثه و استخوان پیرامون آن تحلیل رفته و پس روی کرده اند. بنابراین برای کاشت ایمپلنت باید جراحی دیگری برای بازسازی استخوان انجام بگیرد.

مراقبت های بهداشتی از ایمپلنت و بریج دندان

در مورد ایمپلنت حفظ نظافت و بهداشت دهان بسیار آسان تر از بریج است. بریج به دندان های مجاور چسبانده می شود. هر بریج حداقل شامل سه روکش متصل به هم می باشد. این طراحی باعث دشوارتر بودن مسواک کردن و نخ دندان کشیدن این ناحیه می شود. بنابراین دقت بیشتری در رعایت بهداشت و مراقبت های خانگی باید صورت بگیرد. به خصوص هنگام نخ دندان کشیدن باید زیر دندان مصنوعی خوب تمیز شود. به همین منظور مسواک های مخصوص بریج طراحی شده اند. توجه داشته باشید در مورد ایمپلنت نیازی به هیچ مراقبت ویژه ای نیست.

 دوام و طول عمر ایمپلنت و بریج

یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب ایمپلنت یا بریج دندان توجه به دوام و طول عمر آن است. ایمپلنت بادوام تر از بریج است و حتی ممکن است تا آخر عمر سالم باقی بماند. پایه فلزی ایمپلنت از تیتانیوم ساخته می شود. این پایه تیتانومی به استخوان فک جوش می خورد. به همین علت است مقاومت بسیار بالایی دارد. متوسط طول عمر بریج تقریباً 10 سال است. به مرور زمان دندان های مجاور که بریج به آن ها متصل است دچار ساییدگی و استهلاک می شوند. این دندان ها مستعد پوسیدگی و بیماری لثه هستند.

زیبایی ایمپلنت و بریج

از نظر زیبایی اغلب ایمپلنت بهترین گزینه محسوب می شود. چرا که دندان مصنوعی یا تاج ایمپلنت که روی آن قرار می گیرد کاملاً مشابه دندان طبیعی به نظر رسیده و بافت لثه کاملا آن را احاطه می کند. گاهی اوقات ممکن است ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان کاشته شود تا از استخوان زیر آن در مقابل پسروی محافظت شود. این کار باعث بهبود زیبایی نتایج درمان می شود. هر چه پسروی لثه و استخوان بیشتر باشد از زیبایی لبخند کاسته می شود.

 هزینه ایمپلنت و بریج دندان

هزینه بریج دندان در ابتدا بسیار کمتر از ایمپلنت است. اما به علت کوتاهتر بودن طول عمر آن نسبت به ایمپلنت، چند سال بعد باید آن را تعویض نمایید. جراحی کاشت ایمپلنت در ابتدا پرهزینه است اما در بلندمدت مقرون به صرفه خواهد بود. بنابراین هزینه در بلند مدت نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین باید در نظر داشته باشید در صورتی که برای کاشت ایمپلنت نیازی به بازسازی استخوان وجود داشته باشد، هزینه کاشت ایمپلنت باز هم بیشتر خواهد شد. با این حال از آنجایی که کاشت ایمپلنت دو مرحله ای است، برای تامین هزینه جراحی بازسازی استخوان و دو مرحله کاشت ایمپلنت فرصت زیادی دارید.

در نهایت باید گفت که انتخاب بین ایمپلنت یا بریج دندان بستگی به شرایط دارد. بنابراین پیش از هر تصمیم گیری باید با دندانپزشک مشورت نمایید.

خروج از نسخه موبایل