نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

بریج زیرکونیا یا تمام سرامیک

5/5 - (2 امتیاز)

بریج زیرکونیا یا تمام سرامیک 

بریج زیرکونیا یکی از بهترین انواع بریج محسوب می‌شود چرا که با استحکامتر، بادوام‌تر و از نظر ظاهری زیباتر از انواع دیگر بریج است. بسیاری از افراد استفاده از بریج فلز – سرامیک را ترجیح می‌دهند. علت این است که این نوع  بریج کمتر باعث حساسیت دندان شده و در لبه‌های لثه، اثر خطی خاکستری رنگ از خود بر جای نمی‌گذارد. در واقع یکی از معایب استفاده از بریج معمولی همین اثر خاکستری رنگ است. اما یکی از راه‌های جلوگیری از اثر خاکستری رنگ بریج، استفاده از بریج تمام سرامیک یا زیرکونیا است.

 بریج تمام سرامیک چیست؟

بریج از یک دندان مصنوعی و دو روکش دندان تشکیل شده است که به یکدیگر و به یک قاعده فلزی متصل هستند. دندان مصنوعی که بین دو روکش دندان قرار گرفته است جایگزین دندان از دست رفته شده و جای خالی را پر می‌کند. بریج تمام سرامیک از اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شود. اکسید زیرکونیوم نوعی سرامیک مقاوم و سخت دندان‌پزشکی و سازگار با بدن است. بنابراین بدن آن را پس نمی‌زند و واکنش منفی به آن نشان نمی‌دهد (واکنش آلرژی). در صورتی که در بریج های با قاعده فلزی برخی افراد ممکن است به فلز و آلرژی داشته باشند. بریج تمام سرامیک نیمه شفاف بوده و ظاهر آن بسیار مشابه دندان‌های طبیعی دیگر است.

 مزایای بریج تمام سرامیک

مهم‌ترین مزیت این نوع بریج استحکام، مقاومت و زیبایی آن است. علاوه بر آن مواد مورد استفاده در این بریج زیست سازگار هستند به این معنی که برای بافت‌های زنده بدن مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

برای نصب این بریج آماده‌ سازی کمتری لازم است بنابراین دندان‌های سالم مجاور کمتر صدمه می‌بینند.

همان طور که گفته شد هیچ قاعده فلزی در این بریج وجود ندارد، بنابراین خط سیاهی بین لثه و بریج دیده نمی‌شود.

رنگ روکش دندان را می‌توان به دقت با رنگ سایر دندان‌ها مطابقت داد که این یکی دیگر از مزایای این بریج است.

معایب بریج تمام سرامیک

بریج تمام سرامیک هزینه بیشتری نسبت به سایر انواع بریج در بر دارد. اما اجازه ندهید قیمت ترمیم برای شما تعیین‌کننده باشد.

همچنین سرامیک ماده بادوام و مقاومی است به همین علت ممکن است سطح دندان‌های طبیعی فک مقابل را دچار ساییدگی نماید و سطح خود روکش زبر شود.

یکی دیگر از معایب بریج تمام سرامیک، مقاومت کمتر در مقابل فشار و نیروهای زیاد فک (نسبت به بریج های فلز سرامیک) است . این ویژگی خطر لب پر شدن یا شکستن آن را افزایش می‌دهد. به همین علت اخیرا انواع جدیدتر بریج تمام سرامیک که ساختار داخلی مقاوم‌تری دارد، ساخته شده‌اند.

  نصب بریج که تمام سرامیک چگونه است؟

این فرایند مشابه نصب سایر انواع بریج می‌باشد. دندانپزشک وضعیت کنونی دندان‌ها را بررسی می‌کند و در مورد معایب و مزایای هر نوع بریج با شما صحبت می‌نماید.

برای نصب بریج تمام سرامیک، ابتدا دندان‌های مجاور باید آماده شوند. آماده سازی دندانها یک فرایند دو مرحله‌ای است که در طی آن قالبی از دندان‌ها گرفته شده و عکسبرداری پرتوی ایکس انجام می‌شود. همچنین در این مرحله بخشی از لایه بیرونی دندانهای مجاور جای خالی (دندانهای اباتمنت) تراشیده می‌شود تا آماده دریافت روکش گردند. بریج سرامیک ظرف 2 تا 3 هفته در لابراتوار دندانپزشکی ساخت می‌شود. در این مدت می‌توانید از بریج موقتی استفاده کنید. هنگامی که بریچ جدید آماده شد، در دهان شما قرار داده شده و مطابقت آن با ساختارهای پیرامون ارزیابی می‌شود. در صورت مناسب بودن همه فاکتورها، بریج در جای خود چسبانده می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل