نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

انواع بریج (پل) دندان

بریج دندان
5/5 - (2 امتیاز)

انواع بریج دندان

بریج در کنار ایمپلنت یکی از روشهای جایگزینی دندان از دست رفته است. بریج انوع گوناگونی دارد که پیش از آشنایی با انواع آن ابتدا باید کمی در مورد بخشهای مختلف بریج بیشتر بدانید.

برای نصب بریج از دو دندان طبیعی مجاور جای خالی، به عنوان تکیه گاه و پشتیبانی استفاده میشود (همانند پایه های پل که در دو طرف دره قرار دارند). به این دندان (یا ایمپلنت) اباتمنت گفته میشود.

بخش های بریج دندان

1) ریتینر یا نگهدارنده بخشی از بریج است که به دندانهای اباتمنت چسبانده میشود. معمولا این بخش یک روکش کامل دندان است اما ممکن است روکش نیمه، ایمپلنت، روکش پایه دار، اینلی (اینله) و یا آنلی (آنله) نیز باشد.

2) پونتیک به دندان مصنوعی گفته میشود که قرار است جای خالی دندان را پر کند. این بخش از بریج به نگهدارنده متصل است.

3) اتصالات: اتصالات بریج در واقع یک لولای متحرک است که کمی تعلیق برای بریج ایجاد میکند. بخش اتصالات شامل بخش مادگی است که معمولا روی نگهدارنده قرار دارد و بخش نری که روی پونتیک طراحی شده است و این دو در هم فرو میروند تا اتصال دقیقی ایجاد کنند. دندانهای مختلف هنگامی که تحت فشار فک قرار میگیرند، میزان حرکت متفاوت و در جهات متفاوت خواهند داشت. هنگامی که قطعات بریج سفت و بدون حرکت باشند فشار ناشی از فک به محل اتصال بریج نیروی زیادی وارد میکند. اتصالات گاهی اوقات برای کمک به جذب این نیروها استفاده میشود.

یکی از دسته بندی های بریج بر اساس تعداد دندانهایی است که در بریج تعبیه شده است. بر این اساس بریج ممکن است سه واحدی باشد به این معنی که یک دندان مصنوعی و دو اباتمنت دارد.

انواع بریج دندان از نظر جنس مواد مورد استفاده

بریج از جنسهای مختلف ممکن است ساخته شود. دندانپزشک با ارزیابی وضعیت شما مشخص میکند کدام جنس بریج برای شما مناسب تر است.

این بریج یکی از متداولترین انواع بریج است چرا که نتایج آن قابل پیش بینی بوده و از نظر زیبایی و استحکام بسیار خوب است.

پورسلین دندانپزشکی روز به روز در حال بهتر شدن است اما برای تخمین میزان موفقیت انواع ترمیمهای دندانی باید داده های بلند مدت وجود داشته باشد در حالی که بریج تمام پورسلین روشی جدید است. با استفاده از تکنولوژی کد / کم (سرک) پیشرفتهای زیادی در ساخت ترمیمهای دندانی حاصل شده است و میتوان بریجهای پورسلین چند واحدی را به راحتی ساخت و ارائه کرد. انواع زیادی از بریج پورسلین وجود دارد که برخی محکمتر و برخی زیباتر هستند.

این بریجها از یک مزیت قابل توجه برخوردارند: نیاز کمتری به برداشته شدن ساختار طبیعی و سالم دندانهای مجاور وجود دارد. اما مشکل اصلی این بریجها زیبایی است به همین علت به ندرت از بریج تمام فلزی استفاده میشود. هزینه آن بسته به نوع فلز مورد استفاده متفاوت است مثلا بریج طلا بسیار گران قیمت است.

خروج از نسخه موبایل