نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

نکاتی درباره مسواک، خمیردندان، نخ دندان و دهانشویه

سلامت دهان و دندان با مسواک، خمیردندان، نخ دندان و دهانشویه
5/5 - (1 امتیاز)

بهداشت دهان و دندان

صرف این که هر شب هنگام خواب مسواک بزنید، سلامت دهان تان تضمین نمی‌شود. حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم، در صورتی که برخی نکات مهم را رعایت نکنید نمی‌توانید به خوبی از سلامت دهان خود مراقبت نمایید. با یادگیری روش صحیح مسواک زدن و اطمینان یافتن از انتخاب درست وسایل و لوازم بهداشتی، می‌توانید از آن رعایت درست بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از مشکلات دندانی اطمینان حاصل کنید.

روش صحیح مسواک زدن

این که صرفاً مسواک را به سرعت به دندان‌ها بمالید باعث نمی‌شود تمام ذرات غذا از بین دندان‌ها خارج شود و پلاک سطح دندان‌ها پاک شود. بلکه باید از روش صحیح مسواک زدن استفاده کنید. ابتدا مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه نگه‌ دارید و با حرکات رو به بالا و پایین، سطح جانبی دندان را تمیز کنید. دندان‌ها را به همین صورت به ترتیب از یک طرف به طرف دیگر دهان تمیز کنید. سپس نوبت به سطح جونده دندان می‌رسد. پس از تمیز کردن آن، مسواک را به صورت عمودی گرفته و سطح پشتی دندان‌ها را تمیز کنید. سطح پشت دندان‌های جلو معمولاً محل تجمع پلاک و رسوب می باشد.

مدت زمان مسواک زدن

بیشتر افراد اگر چه به صورت مرتب مسواک می‌زنند، اما زمان کافی برای تمیز کردن دندان‌هایشان نمی‌گذارند. توصیه می‌شود حداقل دو دقیقه مسواک بزنید و این کار را دو مرتبه در روز تکرار کنید. اگر نمی‌توانید زمان را در نظر داشته باشید، می‌توانید مدتی هنگام مسواک زدن موسیقی گوش کنید یا فیلم کوتاهی ببینید تا حوصله تان سر نرود.

مسواک درست انتخاب کند

سعی کنید مسواکی انتخاب کنید که سر آن کوچک باشد تا به خوبی به دندانهای عقبی دسترسی داشته باشد. چرا که دندانهای عقبی معمولاً محل تجمع ذرات غذا پس از غذا خوردن می‌باشند. بیشتر افراد بزرگسال باید از مسواک با سایز کوچک و متوسط استفاده کنند تا بتوانند انتهای دهان را نیز تمیز نمایند.

 خمیر دندان استاندارد تهیه کنید

همه خمیر دندان ها به یک شکل عمل نمی‌کنند. برای اطمینان یافتن از کیفیت خمیر دندان، توجه کنید محصول مورد نظر مورد سازمان غذا و دارو یا تأیید انجمن دندانپزشکی باشد. انجمن دندانپزشکی مقررات سختی برای شرکت‌های سازنده تعیین می‌کند تا دوز فلوراید مورد استفاده محصول برای کودکان و بزرگسالان مناسب باشد.

به روش صحیح نخ دندان بکشید

نخ دندان کشیدن هم درست همانند مسواک زدن باید به شیوه صحیح انجام شود. باید هنگام نخ دندان کشیدن به نواحی بین دندان‌ها دسترسی کامل داشته باشید تا بتوانید جرم و باکتری‌های چسبیده به این سطوح را خارج کنید. هر بار که می‌خواهید نخ دندان استفاده کنید، 45 سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کنید و برای هر دندان از بخش تازه‌ای از نخ استفاده کنید تا باکتری‌های یک ناحیه از دندان را به ناحیه دیگر منتقل نکنید. توجه داشته باشید باید نخ را با حرکات جلو و عقب (c شکل) دور هر دندان دندان بمالید.

از دهان ‌شویه استفاده کنید

از دهان ‌شویه برای تمیز کردن دهان از ذرات غذا و باکتریهای موجود در مرز لثه که باعث التهاب و ژنژیویت می‌شوند استفاده کنید. در صورت توصیه دندانپزشک می‌توانید دهان ‌شویه را به صورت منظم هر روز استفاده کنید.

مسواک خود را تمیز کنید

برای تمیز کردن مسواک نیاز به درپوش یا تجهیزات خاصی ندارید. انجمن دندانپزشکی آمریکا هشدار می‌دهد پوشاندن مسواک با درپوش می‌تواند باعث ورود باکتری‌های جدید مسواک و انتقال آنها به دندان شود به جایی این کار تنها کافی است هر بار که از مسواک خود استفاده می‌کنید، آن را خوب شست‌وشو داده و بگذارید در جریان هوا خشک شود. هرگز از مسواک مشترک با دیگران حتی کودکان استفاده نکنید.

مسواک خود را عوض کنید

به مرور زمان با استفاده مکرر از مسواک، موهای آن خراب می‌شوند. هنگامی که موهای مسواک فرسایش می‌یابند دیگر نمی‌توانند بخوبی دندان‌ها را تمیز کنند. هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید.

زبان را مسواک بزنید

در پشت سر برخی از مسواکها سطحی به عنوان برس زبان در نظر گرفته شده است. پس از هر بار مسواک زدن، باکتری‌های موجود در دهان هنوز بر روی زبان قرار دارند. بنابراین برای تمیز کردن زبان، هر بار که مسواک می‌زنید با مسواک زبان یا مسواک معمولی خود زبانتان را تمیز کنید. مسواک زدن زبان نه تنها محل تجمع و پنهان شدن ذرات غذا و باکتری‌ها را تمیز می‌کند، بلکه فضا و بوی دهان را نیز تازه می‌کند.

خروج از نسخه موبایل