نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

بیماری لثه و انواع آن

5/5 - (1 امتیاز)

بیماری لثه و انواع آن

ژنژیویت خفیف‌ترین نوع بیماری لثه است که باعث قرمزی، تورم و احتمال خونریزی لثه می‌شود. معمولاً در این مرحله بیماری لثه، هیچ ناراحتی یا دردی ایجاد نمی‌شود. اغلب ژنژیویت در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. ژنژیویت وضعیتی قابل برگشت بوده و با درمان مناسب و رعایت بهداشت بهبود می‌یابد.

عوامل زمینه ساز در ایجاد ژنژیویت عبارتند از دیابت، سیگار کشیدن، افزایش سن، زمینه ژنتیکی، بیماری‌های سیستمیک، استرس، تغذیه نامناسب، بلوغ، نوسانات هورمونی، بارداری، عفونت ایدز و برخی داروها.

در شکل سمت چپ عکس لثه سالم و سمت راست عکس لثه بیمار و ملتهب نشان داده شده است. همان طور که در تصویر میبینید در صورت بیماری لثه، اتصال لثه با دندان از دست رفته و شیار بین آنها تشکیل می شود. این شیارها خود به منشا عفونت و گسترش بیماری لثه بدل می شوند.

در صورتی‌ که ژنژیویت به موقع درمان نشود، پیش رفته و به پریودنتیت تبدیل می‌شود. بنابراین پریودنتیت بیماری پیشرفته لثه است. به مرور زمان پلاک‌ها گسترش یافته و به محدوده ‌ای فراتر از مرز لثه و به نواحی زیر لثه می‌رسد. سموم حاصل از تکثیر باکتری‌ها باعث تحریک واکنش التهابی مزمن می‌شود که در آن به بافت‌های سالم حمله کرده و در نتیجه آن استخوان‌ها و بافت های احاطه کننده دندان تجزیه و تخریب می‌شوند. در اثر این فرایند، لثه از دندان فاصله گرفته و شیارهایی بین آن ها تشکیل می‌شود که به آن پاکِت گفته می‌شود. ذرات غذا و باکتری‌ها در این شیارها محبوس شده و عفونت ایجاد می‌کنند. با پیشرفت بیماری عمق پاکت افزایش یافته و بخش بیشتری از لثه و استخوان تخریب می‌شود. اغلب این فرایند مخرب علائم بسیار خفیفی ایجاد می‌کند. در نهایت دندان لق شده و باید کشیده شود.

پریودنتیت به چند شکل ممکن است دیده شود که متداول‌ترین انواع آن به صورت زیر است:

اگر در زمینه بیماری های لثه و انواع بیماری لثه و درمان آن سوالی دارید، لطفا نظر خود را در بخش ارسال نظر مطرح بفرمایید تا به سوالتان پاسخ داده شود.

التهاب لثه و درمان آن

خروج از نسخه موبایل