نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

تاثیر غذا بر حفظ سلامت دندان

حفظ سلامت دندان ها با رژیم غذایی درست
5/5 - (2 امتیاز)

حفظ سلامت دندان ها با رژیم غذایی درست

غذاهایی که مصرف می کنیم بر روی سلامت دندان ها تاثیر می گذارند. برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها می توانند احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش دهند. با شناخت این مواد غذایی و تاثیری که روی سلامت دندان ها می گذراند می توان از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کرد و به حفظ سلامت دندان ها کمک کرد.

مواد اسیدی

مواد غذایی اسیدی و نوشیدنی های اسیدی باعث ساییده شدن و کاهش ضخامت مینای دندان می شوند. بنابراین مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی کاهش می یابد. در نتیجه مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی می توانند احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش دهند.

کدام مواد غذایی اسیدی هستند؟

میوه های ترش مانند لیمو و آب لیمو و همین طور مرکبات حاوی مقدار زیادی مواد اسیدی هستند. نوشابه های گازدار هم حاوی مواد اسیدی هستند.

توصیه می شود برای حفظ سلامت دندان مصرف نوشابه های گازدار به حداقل برسد. نوشابه های گازدار علاوه بر اسیدی بودن، حاوی مقدار زیادی فسفر هستند که باعث می شود جذب کلسیم در بدن کاهش پیدا کند و استحکام دندان ها دچار مشکل شود.

بهتر است پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی، دهان با آب شسته شود. برای خنثی کردن اسید موجود در مواد غذایی اسیدی، باید موادی مصرف شوند تا PH دهان را متعادل کنند. شیر و ماست بدون مواد افزودنی شیرین کننده، اسید بسیار کمی دارند و PH دهان را تنظیم می کنند.

مواد قندی و نشاسته

مواد قندی و نشاسته در محیط دهان و در ترکیب با باکترهای موجود در دهان (پلاک های دندانی) تبدیل به اسید می شوند. همان طور که گفته شد تماس اسید با دندان منجر به افزایش احتمال پوسیدگی دندان شود.

مواد قندی مضر برای سلامت دندان

این مواد به فضای بین دندانی هم می چسبند و حتی با مسواک زدن هم از بین دندان ها جدا نمی شوند و حتما باید از نخ دندان استفاده کرد.

چند دقیقه بعد از مصرف مواد قندی فرایند ترکیب مواد قندی با پلاک دندان و اسیدی شدن شروع می شود. بنابراین برای حفظ سلامت دندان بلافاصله پس از هر وعده غذایی باید از نخ دندان و مسواک استفاده کرد.

توصیه می شود مصرف مواد قندی غیر ضروری مانند آب نبات و شکلات و بیسکوییت و مربا و شیرینی کاهش یابد. مصرف مواد شیرین همراه با وعده های اصلی غذا کمتر باعث به هم خوردن تعادل PH دهان می شوند. بنابراین توصیه می شود مواد قندی در میان وعده ها استفاده نشوند. همچنین پس از هر وعده غذایی از نخ دندان و مسواک استفاده شود.

اگر نمی توانید مصرف مواد شیرین را در میان وعده ها کاهش دهید، حتما پس از مصرف آن ها مسواک بزنید.

خروج از نسخه موبایل