نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان
5/5 - (2 امتیاز)

جرمگیری دندان

در این مطلب به موضوعات مرتبط با جرم دندان مانند عوامل ایجاد جرم دندان، عوارض جرم دندان، جرم دندان کودکان، تغییر رنگ دندان بر اثر جرم گرفتن دندان، جرمگیری دندان و مسائل بعد از جرم گیری و هزینه جرمگیری پرداخته می شود. همچنین فیلم مراحل جرم گیری و عوارض جرمگیری نکردن دندان بررسی می شود.

جرم دندان چیست؟ (پلاک دندان)

باکتری های داخل دهان روی دندان ها جمع می شوند. این باکتری ها که به آن ها پلاک میکروبی گفته می شود، بی رنگ و چسبناک هستند و روی دندان ها رسوب می کنند. اگر این باکتری های از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برداشته نشوند و یک تا دو روز روی دندان باقی بمانند به جرم دندان تبدیل می شوند. این اتفاق به دلیل ترکیب شدن پلاک میکروبی با مواد داخل بزاق و سخت شدن این ترکیب می افتد. جرم دندان محکم به سطح دندان می چسبد و دیگر با مسواک و نخ دندان از بین نمی رود.

جرم دندان در کودکان

جرم در دندان های کودکان نیز انباشته می شود. در صورت تشخیص جرم دندان در کودکان توسط دندانپزشک، باید جرم گیری انجام شود.

عوارض جرم دندان

ممکن است جرم دندان به زیر لثه بچسبد. جرمی که به زیر لثه چسبیده به سطح ریشه دندان نیز می چسبد. رنگ جرم دندانی که به زیر لثه می چسبد معمولا قهوه ای تیره یا سبز تیره است. جرم دندان در زیر لثه منجر به مشکلات و بیماری های لثه و تحلیل لثه می شود. در نهایت این نوع جرم دندان که به لثه چسبیده منجر به لق شدن دندان می شود.

جرم دندان به بالای لثه نیز می چسبد. این نوع جرم رنگ روشن تری نسبت به جرم زیر لثه دارد. رنگ این نوع جرم معمولا سفید و زرد یا خاکستری است و از تجمع پلاک باکتری شکل می گیرد.

نشانه های جرم دندان – تغییر رنگ دندان و جرم گیری

همیشه تغییر رنگ دندان نشانه جرم دندان نیست. تغییر رنگ دندان ممکن است در نتیجه مواد غذایی رنگی یا نوشیدنی های رنگی یا مصرف سیگار باشد. در این موارد می توان با روشی مانند سندبلاست (پاشیدن ذرات ریز ساینده با فشار زیاد هوا روی دندان ها) تغییر رنگ دندان ها را درمان کرد.

روش های جلوگیری و درمان جرم دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

با مسواک زدن به روش صحیح و نخ دندان کشیدن، احتمال جرم گرفتن دندان بسیار کم خواهد شد.

جویدن غذا با هر دو طرف فک

سعی کنید با هر دو طرف دندان غذا را بجوید. در غیر این صورت در طرف دیگر فک که برای جویدن غذا استفاده نمی کنید، جرم دندان رسوب می کند و منجر به بیماری های لثه می شود.

جرم گیری دندان

بهتر است در فواصل زمانی منظم اقدام به جرم گیری کنید. افراد مختلف نیاز به جرم گیری در فواصل زمانی متفاوت دارند. رعایت بهداشت دهان و دندان، نداشتن بیماری لثه و مواد معدنی کم در بزاق دهان باعث می شود کمتر به جرم گیری نیاز داشته باشید.

آیا جرم گیری درد دارد؟

در اکثر موارد و با تنظیم درست دستگاه جرم گیری متناسب با نیاز دندان بیمار، جرمگیری درد ندارد.

آیا جرم گیری ضرر دارد؟ مضرات جرم گیری چیست؟

خیر. باور غلطی وجود دارد که جرم گیری باعث تخریب دندان و مینای دندان می شود و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. در صورتی که جرم گیری صحیح دندان هیچ ضرری ندارد و همچنین باعث جلوگیری از بیماری های لثه می شود. وقتی جرم گیری به موقع انجام نشود، حجم جرم روی دندان و لثه به تدریج افزایش می یابد. این اتفاق باعث فشار آمدن به لثه و تحلیل لثه و جایگزینی حجم لثه با جرم دندان می شود. همچنین در صورت انجام ندادن جرم گیری، احتمال بروز التهاب لثه و تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان و لقی دندان وجود دارد.

بعد از جرمگیری

خونریزی لثه بعد از جرم گیری

بعد از جرم گیری ممکن است لثه ها کمی خونریزی داشته باشند که طبیعی است و جای نگرانی نیست. همچنین دندانپزشک ممکن است استفاده کوتاه مدت از دهانشویه را بعد از جرم گیری توصیه کند. این کار باعث کاهش التهاب لثه و ترمیم زخم های لثه بعد از جرم گیری می شود.

حساسیت دندان به سرما و گرما بعد از حذف پلاکهای دندانی (درد بعد از جرمگیری)

ممکن است تا چند هفته بعد از جرم گیری به گرما و سرما بر روی دندان هایتان حساس شوید. باور غلطی وجود دارد که دندان ها در جرم گیری تراشیده می شوند و بنابر این پس از آن به سرما و گرما حساس می شوند. در صورتی که این حساسیت به دلیل برداشته شدن جرم از روی دندان ها به وجود می آید که ضخامت زیادی را روی دندان ها پوشانده بود و مانع حس کردن دما شده بود. این حساسیت تا چند هفته بعد از جرم گیری از بین می رود.

فیلم جرم گیری

در این فیلم مراحل جرم گیری و همچنین عوارض ناشی از جرم گیری نکردن دندان نشان داده می شود. توجه کنید که توضیحات در این فیلم به زبان انگلیسی است.

 

خروج از نسخه موبایل