نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

التهاب لثه و درمان آن (دلایل باد کردن و تورم لثه و درمان التهاب لثه)

التهاب لثه و درمان آن
4.6/5 - (9 امتیاز)

التهاب لثه و درمان آن (عفونت لثه)

لثه‌ حاوی رگ‌های خونی متعددی است که اکسیژن و مواد غذایی را به ریشه دندان‌ها و سایر بخش‌های دهان می‌رسانند. بنابراین باید خیلی مراقب لثه هایتان باشید تا سلامت دهان و دندان حفظ شود. مسلماً تورم در هر جایی از بدن که اتفاق بیافتد، نرمال نیست و معمولاً قرمز شدن آن ناحیه علامت هشدار دهنده ای است که نشان می‌دهد اتفاقی غیر طبیعی رخ داده و باید به آن رسیدگی شود.

برای شناسایی التهاب لثه و درمان آن (درمان عفونت لثه) و بازگرداندن آن به وضعیت طبیعی، بهترین راه پیشگیری از پیشرفت بیماری‌های جدی مانند پریودنتیت است. پریودنتیت به نوعی عفونت لثه گفته می‌شود که بسیار پیشرفته است و در بسیاری از موارد منجر به از دست رفتن دندان خواهد شد.

التهاب لثه و درمان آن

علایم عفونت لثه

برای این که بدانید آیا لثه شما سالم است یا خیر، باید بدانید لثه سالم چه شکلی دارد و در صورت بروز التهاب و عفونت به چه شکل در می‌آید.

علایم لثه سالم

علایم عفونت لثه

التهاب لثه و درمان آن

عوامل عفونت لثه

بیشتر موارد عفونت لثه به علت تجمع پلاک باکتریایی اتفاق می‌افتد. پلاک لایه سفید رنگ حاوی باکتری است که در امتداد مرز لثه و بر روی سطح دندان تجمع یافته و نه تنها باعث پوسیدگی و کرم خوردگی دندان می‌شود بلکه باعث التهاب و عفونت لثه می‌شود. به همین علت تجمع پلاک در حاشیه لثه به مرور موجب پس‌روی لثه شده و شیارهایی بین لثه و دندان که به آنها پاکِت گفته می‌شود ایجاد می کند. باکتریهای موجود در این پلاک از داخل، لثه را تخریب می کنند. با این حال تمام موارد تورم لثه در اثر بیماری لثه اتفاق نمی‌افتد. در این جا به ده عامل متداول عفونت لثه اشاره می‌شود:

روش ناصحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

عفونت دهان

تغییرات هورمونی

زخم‌های دهان

سوءتغذیه و کمبود ویتامین

تحریک لثه

غذاها

سوختگی

براکت یا سایر ترمیم‌های دهانی

ناهمراستایی دندان ها

التهاب لثه و درمان آن

درمان عفونت لثه (درمان التهاب لثه)

بهترین درمان عفونت لثه، پاک کردن و زدودن جرم و پلاک تجمع یافته است. جرم‌ گیری یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن سطوح دندان و متوقف کردن ژنژیویت می‌باشد. در صورتی که عفونت لثه در اثر بیماری پیشرفته لثه یعنی پریودنتیت اتفاق افتاده باشد، بسیاری از آسیب‌های آن برگشت‌ ناپذیر است. در چنین شرایطی دندانپزشک ممکن است درمان‌های دیگری برای بهبود وضعیت در نظر بگیرد.

خروج از نسخه موبایل