نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان
5/5 - (1 امتیاز)

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان نوعی آسیب دندانی است و زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در دهان، دائماً اسید تولید کرده و باعث فرسایش دندان و آلودگی آن شده‌ اند. بر اثر این اتفاق سوراخی در دندان ایجاد می‌شود که به عنوان کرم خوردگی می‌شناسیم. اگر کرم خوردگی دندان درمان نشود، باعث ایجاد درد، عفونت و در نهایت از دست دادن دندان می‌شود.

ساختار دندان

دندان از سه لایه اصلی تشکیل شده است:

هرچه تعداد لایه‌های بیشتری آسیب ببینند، پوسیدگی دندان شدیدتر و عمیق‌تر است.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می‌شوند؟

باکتری‌ها و ذرات غذا می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شود. اندکی پس از خوردن، بر روی سطح دندان‌ها و لثه مواد چسبنده ای به نام پلاک تشکیل می‌شود. پلاک شفاف است و نمی‌توانید آن را ببینید. پلاک‌ حاوی باکتری‌هایی است که از قندهای موجود در چیزهایی که میخوریم، تغذیه می‌کنند.

هنگامی که باکتری‌ها از قند موجود در دهان ما تغذیه می‌کنند، اسید تولید می‌شود. اسید به دندان‌ها حمله کرده و باعث از بین رفتن مینا می‌شود. این اتفاق تا 20 دقیقه پس از صرف غذا، طول می‌کشد. به مرور زمان این اسیدها مینای دندان را از بین می‌برد و باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

عواملی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، عبارتند از:

کودکانی که دندان‌هایشان هنوز در حال رشد است، بیشتر از بزرگسالان مستعد پوسیدگی دندان هستند. علت این است که مواد معدنی هنوز در دندان‌های جدید کامل مستقر شدند و به راحتی تحت تأثیر اسید قرار گرفته و از دندان جدا می‌شوند.

حتی شیرخواران هم در خطر پوسیدگی دندان قرار دارند. نوزادانی که با شیشه شیر می‌خوابند، دندان‌هایشان دائماً در معرض تماس با قند موجود در شیر قرار می‌گیرد. باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان از بدو تولد در دهان وجود ندارند بلکه باکتری‌ها از بزرگسالان دیگری که قاشق، چنگال یا ظروف دیگری را با کودک سهیم می‌شوند به کودک انتقال پیدا می‌کنند.

علائم پوسیدگی دندان

در واقع پوسیدگی دندان هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند تا زمانی که دندان سوراخ شده یا دچار عفونت می‌شود. در این شرایط ممکن است علایم زیر را تجربه کنید:

اگر دچار دندان درد شده‌اید، به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است درد برای مدتی از بین برود اما پوسیدگی همچنان رو به گسترش است. اگر دندان پوسیده را درمان نکنید، وضعیت درمان بدتر شده و ممکن است کار از کار بگذرد و دندان بمیرد. در این صورت باید دندان را بکشید.

 آزمایش‌ها و تشخیص پوسیدگی دندان

برای تشخیص پوسیدگی دندان، دندانپزشک اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

درمان پوسیدگی دندان

بهترین گزینه درمانی برای پوسیدگی دندان بستگی به شدت آن دارد.

در صورتی که پوسیدگی از مینای دندان عبور کرده باشد، ممکن است به یک یا چند مورد از درمان‌های زیر نیاز پیدا کنید:

اگر دچار ورم و دندان درد شده ‌اید، برای آرام کردن آن در خانه می‌توانید اقدامات ذیل را انجام دهید:

پیشگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان

برای پیشگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی و درمان، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

خروج از نسخه موبایل