نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

عوارض نداشتن دندان چیست؟ (6 مورد از عوارض بی دندانی)

6 مورد از عوارض نداشتن دندان
5/5 - (5 امتیاز)

عوارض نداشتن دندان

در این مطلب به عوارض از دست دادن دندان و جایگزین نکردن دندان از دست رفته می پردازیم. این عوارض شامل تحلیل استخوان فک، جابجایی دندان های دیگر در فک، مشکلاتی در بسته شدن فک و روی هم قرار نگرفتن دندان ها، مشکلات جویدن و صحبت کردن بر اثر نداشتن دندان و از همه این ها مهم تر، تاثیر نداشتن دندان روی چهره و پیر شدن چهره است. بنابراین برای جای خالی دندان کشیده شده یا دندان افتاده باید درمانی در نظر گرفته شود.

6 مورد از عوارض نداشتن دندان یا بی دندانی

از دست دادن دندان در بزرگسالان یک مشکل جدی در سلامت دندان است. پوسیده شدن دندان یا ضربه خوردن به دندان از دلایل اصلی از دست دادن دندان است. با اینکه مشکل نداشتن دندان با روش های درمانی مانند ایمپلنت دندان، بریج دندان یا پروتزهای دیگر دندان قابل حل شدن است، بسیاری از مردم ترجیح می دهند با نداشتن دندان کنار بیایند. عده ای ممکن است به دلیل هزینه جایگزین کردن دندان کشیده شده با ایمپلنت یا بریج، از درمان منصرف شوند. به ویژه اگر جای خالی دندان کشیده شده در هنگام لبخند زدن دیده نشود و در خط لبخند شما نباشد.
واقعیت این است که اگر جای خالی دندان کشیده شده جایگزین نشود، بر سلامت و عملکرد لبخند شما هم تاثیر می گذارد. جایگزین نکردن دندان کشیده شده باعث ایجاد مشکلات بعدی می شود. عوارض نداشتن دندان هزینه به مراتب بیشتری را به شما تحمیل می کند. همچنین این مشکلات روی زندگی روزمره شما تاثیرگذارند.
در اینجا با 6 مورد از عوارض نداشتن دندان و جایگزین نکردن جای خالی دندان کشیده شده با درمان هایی مانند ایمپلنت آشنا می شوید.

6 مشکل از دست دادن دندان

تحلیل استخوان فک

یکی از عمده ترین عوارض نداشتن دندان تحلیل استخوان فک است. جایگزین نکردن دندان یا دندان های کشیده شده اصلی ترین دلیل تحلیل استخوان فک است. دندان ها باعث تحریک استخوان فک می شوند و با این روش از سلامت استخوان فک حمایت می کنند. همان طور که تحرک و ورزش باعث تحریک ماهیچه ها و سالم ماندن آن ها می شود.

اگر دندانی را از دست دهید، استخوانی که دندان داخل آن قرار داشت دیگر تحریک نمی شود و در نتیجه حجم آن کاسته می شود. همان طور که اگر ماهیچه ای از بدن تحرک نداشته باشد به تدریج کوچک می شود. ایمپلنت های دندانی شامل پیچ هایی هستند که به استخوان فک متصل می شوند و به آن جوش می خورد و باعث استحکام و جلوگیری از تحلیل استخوان فک می شوند. ایمپلنتی که به استخوان فک متصل شده است، هم باعث حمایت و حفظ استخوان می شود و هم اینکه روکش بخش تاجی ایمپلنت روی آن نصب می شود.

جابجایی دندان

با اینکه دندان ها بسیار محکم به استخوان فک متصل هستند، به دلایلی ممکن است در طول زمان جابجا شوند. تحلیل لثه یا پوسیدگی دندان می تواند از علل جابجایی دندان ها باشند. این جابجایی دندان ها در صورت کشیده شدن یک یا تعداد بیشتری دندان شدیدتر می شود. جای خالی دندان یا دندان های کشیده شده، فضایی را برای جابجایی دندان های مجاور فراهم می کند. این جابجایی دندان های مجاور، فضای خالی را برای جابجایی سایر دندان ها فراهم می کند و به همین ترتیب تمام دندان ها به مرور جابجا می شوند.

ناهنجاری در اکلوژن دندان ها

اکلوژن به معنی نحوه تماس دندان های فک بالا و پایین در هنگام بستن فک است. از دست دادن دندان باعث ایجاد مشکل در بسته شدن فک و اتصال نامناسب دندان های فک بالا و پایین می شود. این مشکل بر روی سایر دندان ها، لثه ها، سر و گردن، ماهیچه های فک و مفصل فک تاثیر بدی می گذارد. دلیل این مشکل جابجایی دندان ها برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده است که که باعث مشکل در اتصال سطوح دندان های فک بالا و پایین می شود.
ناهنجاری اکلوژن باعث مشکلات فراوانی مانند سردرد، درد ماهیچه، ساییده شدن غیرعادی دندان ها، از دست دادن دندان، حساسیت یا حتی اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می شود. ناهنجاری اکلوژن به روش ارتودنسی قابل درمان است. اما درمان آن بسیار زمان بر و هزینه بر است.
جویدن غذا از اصلی ترین کاربردهای دندان است. بسته به اینکه جای خالی دندان کشیده شده در کجای دهان باشد، ممکن است تجربه های ناخوشایندی از خوردن غذای مورد علاقه خود داشته باشید. از دست دادن دندان های جلو در جویدن غذا از این جهت مشکل ساز هستند که ما با دندان ها جلو لقمه های غذا را جدا می کنیم. دندان های پشتی نقش اصلی را در آسیاب کردن گوشت و سایر غذا ها بازی می کنند. بنابراین از دست دادن دندان های آسیا در جویدن غذاها اختلال ایجاد می کنند. اختلال در جویدن ممکن است بر روی هضم غذا تاثیر منفی بگذارد و باعث مشکلاتی مانند برگشت اسید معده شود.
این مشکل با جایگزین کردن دندان از دست رفته کاملا قابل حل است.

تاثیر روی زیبایی شناسی چهره

دندان های شما روی ساختار و شکل چهره شما تاثیر می گذارند. از دست دادن دندان روی زیبایی شناسی چهره تاثیر بسیار زیادی دارد. استخوان فک تحلیل رفته در اثر از دست رفتن دندان، چهره شما را بسیار پیرتر نشان می دهد. اگر به چهره افرادی با دست دندان متحرک که دندان خود را بیرون آورده اند دقت کنید، متوجه تاثیر نداشتن دندان بر ظاهر فرد می شوید.

مسائل مربوط به صحبت کردن

دندان ها بر نحوه صحبت کردن شما تاثیرگذارند. جای خالی دندان کشیده شده یا گاهی اوقات فاصله بیش از حد بین دندان ها ممکن است باعث شود که نتوانید کلمات و صداهای مشخصی را درست تلفظ کنید. در این حالت ممكن است در حين صحبت كردن در ادای برخی كلمات دچار مشكل شويد يا حتی كلماتی كه ادا می كنيد برای مخاطبتان نامفهوم باشد و يا اينكه به خاطر نداشتن دندان جلو يا فاصله زياد بين آن ها، آب دهانتان هنگام صحبت كردن به بيرون پرتاب شود.

خروج از نسخه موبایل