نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

انواع پروتز ایمپلنت

انواع پروتز ایمپلنت
4.6/5 - (17 امتیاز)

پروتزهای ایمپلنت به دو دسته کلی ثابت و‌ متحرک تقسیم می شوند. در انواع ثابت به دو روش پیچ شونده و سمان شونده تقسیم بندی می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مشکلات پروتزهای سمان

بنابه این دلایل ذکر شده، پروتز سمان شونده انتخاب برتر برای فیکس کردن روکش ایمپلنت نیست.

مشکلات پروتزهای پیج شونده

راه دوم استفاده از پروتز پیچ شونده است که آن هم مشکلات خاص خود را دارد، مانند مشکلات ساخت تکنیکی و هزینه بالاتر لابراتواری و هزینه بالای قطعات.

پروتز SCRP

بنابراین روش سومی که ترکیب این دو روش است و به نام پروتز SCRP ( مخفف screw cement retained prosthesis ) ابداع گردیده است. در این روش در راستای پیچ اباتمنت، روی روکش سوراخی تعبیه می شود که از طریق آن پیچ اباتمنت باز یا بسته شود. روکش در خارج از دهان با چسب دائم چسبانده می شود تا احتمال افتادن آن در آینده وجود نداشته باشد. اضافات سمان به دقت تمیز می شود و مجموعه روکش و اباتمنت توسط پیچ در محل ایمپلنت نصب شده و لبه روکش کاملا زیر لثه قرار گرفته و با کمک نیروی پیچ اباتمنت به راحتی فرم دلخواه را می گیرد. سوراخ روی روکش هم با کامپوزیت ترمیم می گردد.

در آینده چنانچه به هر دلیلی نیاز به خارج کردن روکش باشد، از طریق سوراخی که روی روکش تعبیه شده به راحتی این کار قابل انجام است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که جراح هنگام قرار دادن ایمپلنت باید این مسئله را در نظر داشته باشد که ایمپلنت را در جای مناسب قرار دهد تا هنگام کار پروتز، سوراخ روی روکش کاملا در وسط قرار گیرد. چرا که اگر ایمپلنت کج و با زاویه قرار داده شود سوراخ پیچ از طرفین روکش بیرون خواهد زد و حل این معضل به افزایش هزینه درمان پروتزی منجر خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل