نماد سایت دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی | Dental Implant & Cosmetic Dentistry in Tehran

حساسیت دندان و درمان آن

حساسیت دندان به سرما و گرما و ترشی و شیرینی
4.5/5 - (6 امتیاز)

حساسیت دندان علت های گوناگونی می تواند داشته داشته باشد. نوع و چگونگی درمان آن بستگی به عامل به وجود آورنده دارد. بنابراین ابتدا باید تشخیص دهیم که دلیل این حساسیت چیست؟

علائم حساسیت دندان

آیا خوردن بستنی یا نوشیدن چای داغ باعث درد دندان در شما می شود؟ به عبارت دیگر آیا با مصرف مواد غذایی سرد یا داغ دچار دندان درد می شوید؟ یا آیا هنگام استفاده از نخ دندان یا مسواک زدن، دندان درد دارید؟ اگر چنین است احتمالا دندان های حساسی دارید.

علل ایجاد حساسیت دندان

یک یا چند مورد از موارد زیر ممکن است جز دلایل احتمالی این مشکل باشند:

در یک دندان سالم، مینای دندان محافظ تاج دندان یا همان بخشی از دندان است که بالای خط لثه وجود دارد. در پایین لثه لایه ای به نام سمان محافظ ریشه است. عاج دندان زیر این لایه های محافظ قرار دارد. عاج دندان تراکم و استحکام کمتری نسبت به مینا و سمان دارد و توبولهای عاجی (حفره های بسیاری ریزی) در آن وجود دارد. وقتی مینا و سمان آسیب دیده باشند، این توبولهای عاجی به سرما، گرما، مواد اسیدی مانند ترشی جات و نوشابه و مواد غذایی چسبناک مانند شکلات و شیرینی اجازه رسیدن به اعصاب و سلول های داخلی دندان را می دهند. بنابراین دندان به سرما و گرما و بعضی مواد غذایی مانند مواد ترش حساس می شود. این مشکل هنگام تحلیل لثه هم پیش می آید و باعث دندان درد می شود.

حساسیت بعد از ترمیم دندان

تماس های آسیب زا نیز باعث حساسیت دندان به ویژه به سرما می شوند. این مشکل زمانی به وجود می آید که دندان های دو فک مقابل با هم تماس نامناسبی داشته باشند. اگر بعد از پر کردن دندان یا هر نوع ترمیم دیگر مانند روکش یا کامپوزیت دچار حساسیت در دندان تان شده اید، دلیل آن می تواند تماس نامناسب بین دندان های مقابل هم باشد. در چنین شرایطی دندانپزشک باید به تنظیم اکلوژن یا تماس های دندانی بپردازد.

چگونه حساسیت دندان را درمان کنیم؟

خوشبختانه این مشکل قابل درمان است. نوع درمان بستگی به این دارد که عامل ایجاد حساسیت چیست. در ادامه به درمان ها می پردازیم:

خمیردندان ضد حساسیت

این نوع خمیردندان ها ترکیباتی دارند که کمک می کند حساسیت از سطح دندان به عصب منتقل نشود. توجه داشته باشید که استفاده مداوم از این نوع خمیردندان ها به تدریج باعث کاهش حساسیت می شود و تاثیر آن بلافاصله بعد از اولین استفاده قابل مشاهده نیست.

ژل فلوراید

این کار توسط دندانپزشک و در مطب انجام می شود. استفاده از ژل فلوراید مینای دندان را تقویت می کند و باعث کاهش حساسیت می شود.

ترمیم، روکش دندان و باندیگ

این درمان ها به عنوان درمان پوسیدگی دندان استفاده می شوند و در مواردی که پوسیدگی عامل ایجاد حسایت شده باشد کاربرد دارند.

پیوند لثه

با پیوند لثه می توان روی ریشه دندان را که در تحلیل لثه نمایان شده است پوشاند و حساسیت را کاهش داد.

درمان ریشه

در بعضی موارد که حساسیت بسیار شدید است و درمان های دیگر موثر نیستند، دندانپزشک ممکن است روت کانال را تجویز کند.

به طور کلی رعایت بهداشت دهان و دندان عامل اصلی جلوگیری از حساسیت دندانی است.

خروج از نسخه موبایل