درد، تورم و کبودی پس از جراحی ایمپلنت و مراقبت های پس از آن

۲۴ ۱۳۹۶-۰۸-۱۷

در این مطلب به این موضوع می پردازیم که بعد از جراحی ایمپلنت چه باید کرد و چه مراقبت هایی بعد از جراحی کاشت دندان مورد نیاز است؟ همچنین به این سوال پاسخ داده می شود که تورم صورت بعد از ایمپلنت چند روز طول می کشد و چگونه می شود از درد و تورم و کبودی پس از جراحی ایمپلنت جلوگیری کرد؟

درد و تورم پس از جراحی ایمپلنت دندان

پس از جراحی ایمپلنت، برای حداکثر 2 تا 3 روز ممکن است برخی از بیماران کمی احساس ناراحتی کنند. همان طور که بعد از اعمال جراحی پزشکی تا چند روز مصرف مسکن الزامی است، درد بعد از ایمپلنت هم با مسکن های ساده ای همچون ژلوفن بر طرف می شود. مدت زمان مصرف مسکن پس از جراحی بسیار کم است و در بسیاری از موارد فقط یک روز نیاز به مصرف این مسکن ها وجود دارد. بیشترین میزان درد پس از ایمپلنت را معمولا بیمارانی گزارش می کنند که همزمان دندان آن ها کشیده و بلافاصله ایمپلنت قرار داده می شود. به ویژه در مواردی که انتهای ریشه دندان کمی عفونت وجود داشته باشد، دندانپزشک ترجیح می دهد ابتدا دندان را بکشد و بعد از دو تا سه ماه که محل به خوبی ترمیم شد اقدام به جایگزینی ایمپلنت کند.

تورم و کبودی صورت بعد از ایمپلنت

بیشترین عارضه پس از جراحی ایمپلنت تورم و کبودی در صورت است. بسیاری از بیماران نگران تورم بعد از جراحی می شوند و تصور می کنند که این تورم به علت عفونت اتفاق افتاده اما اینگونه نیست. تورمی که بلافاصله بعد از چند ساعت در محل جراحی روی صورت مشاهده می شود به علت برش هایی است که در لثه داده شده که معمولا با خونریزی زیر بافتی همراه بوده و کبودی روی پوست هم در چنین مواردی دیده می شود.

عوامل تاثیرگذار در تورم و کبودی پس از ایمپلنت

چند عامل در میزان گسترش تورم و کبودی تاثیر مستقیم دارند. اولین عامل وسعت ناحیه جراحی است که هرچه وسیع تر باشد تورم و کبودی بیشتری متعاقب آن اتفاق خواهد افتاد.
دومین عامل سن بیمار است. در بیماران مسن تر که بافت های صورت و گردن قوام و سفتی خود را از دست داده اند، این تورم و کبودی می تواند بسیار شدید باشد و تا زیر چشم و گردن گسترش یابد.

جلوگیری از ورم صورت بعد از جراحی ایمپلنت

استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از جراحی می تواند بسیار کمک کننده باشد و میزان تورم را کم کند.
همین طور هنگام خواب باید زیر سر بلندتر باشد تا میزان خون کمتری در ناحیه جراحی شده جمع شود و از تورم زیاد جلوگیری شود.
در برخی موارد که تورم زیاد است با تجویز دندانپزشک می توان از داروهای ضد التهاب استفاده نمود.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت

ورم صورت پس از ایمپلنت

در هفته های اول بعد از جراحی توصیه می شود موارد زیر را رعایت کنید:

تغذیه و خوردن غذا

از وارد آوردن هر گونه فشار اضافی روی ناحیه ی پانسمان شده جلوگیری کنید. این مساله بسیار مهم است. به مدت 2 هفته باید فقط مواد مغذی نرم مصرف کنید. از غذاهایی که چسبنده و جویدنشان سخت است خودداری کنید. از رژیمی با پروتئین بالا و در عین حال نرم پیروی کنید.
به مدت حداقل 2 تا 4 هفته از فشردن زبان روی ناحیه ی جراحی شده خودداری کنید.

دارو

داروهای آنتی بیوتیک و مسکن تجویز شده را مصرف کنید. دوره ی مصرف آنتی بیوتیک را به پایان برسانید. اگر به دارویی حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید. تنها در صورت لزوم از داروهای مسکن استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان

از مسواک زدن روی ناحیه جراحی خودداری کنید. دهان خود را روزی دو بار با دهانشویه ی کلرهگزیدین شستشو دهید. با این کار ناحیه ی جراحی ایمپلنت تمیز و بدون مشکل باقی می ماند.

فعالیت بدنی و ورزش

از کارهای سخت بدنی (مثل ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و غیره) بعد از ایمپلنت خودداری کنید. این فعالیت ها ممکن است سبب باز شدن بخیه ایمپلنت و خونریزی در نواحی جراحی شوند.

مصرف الکل

به مدت 2 هفته از نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید. زیرا ممکن است روی بهبود بافت های اطراف جراحی اثر بگذارد.

مصرف سیگار

3 روز قبل از جراحی ایمپلنت و تا 2 هفته پس از آن از سیگار کشیدن خودداری کنید. زیرا ممکن است روند بهبود ناحیه ی اطراف جراحی را مختل سازد.

خوراکی ها و آشامیدنی ها

از نوشیدنی های داغ و غذاهای تند و اسیدی پرهیز کنید. مواد غذایی سفت و خشک مصرف نکنید. زیرا ممکن است موجب فشار بیشتر روی ناحیه جراحی ایمپلنت شود.

پانسمان بعد از جراحی ایمپلنت

پس از عمل، روی ناحیه ی جراحی شده پانسمان جراحی قرار داده می شود. این پانسمان باید به مدت 2 هفته باقی بماند. در هنگام داشتن پانسمان، از خلال دندان استفاده نکنید و با زبان ناحیه ی ایمپلنت شده را لمس نکنید.

کمپرس یخ

کمپرس یخ را می توان تا حدی که امکانش بود در 3 روز اول، از خارج دهان روی ناحیه ی ایمپلنت شده قرار داد. این روش به کاهش تورم کمک می کند.

دندان مصنوعی

اگر از دست دندان مصنوعی استفاده می کنید، این دست دندان طوری اصلاح می شود که هیچ فشاری به ایمپلنت های دندانی وارد نشود. دندان مصنوعی با لایه (مرهم) محافظ قرار داده می شود و به مدت 2 هفته نباید بیرون آورده شود.

بعد از کشیدن بخیه ایمپلنت چه باید کرد؟

پس از اینکه پانسمان جراحی برداشته شد و بخیه ها کشیده شدند (معمولا 2 هفته پس از جراحی)، ناحیه ی ایمپلنت شده را به آرامی مسواک بزنید. می توانید مسواکتان را به مایع کلرهگزیدین آغشته کنید و سپس به آرامی اطراف ناحیه ی جراحی شده را مسواک بزنید. پس از چند روز می توانید اطراف ناحیه ی ایمپلنت شده را به طور نرمال تمیز کنید.

آیا ایمپلنت درد دارد؟ (درد جراحی کاشت دندان)

دیدگاه ها24)
صباJanuary 31پاسخ
من دو روز پيش يكى از دندان هاى فك پايينم رو ايمپلنت كردم . درد خود ناحيه ايمپلنت از بين رفته ولى همه دندان هاى فك پايينم درد ميكنه انقدر كه مجبور ميشم مسكن بخورم. اين طبيعيه؟ يا ممكنه عفونت باشه؟
دکتر محمد میرشکار، دندانپزشک زیبایی، متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانیFebruary 5پاسخ
اگر دندانپزشک همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت گذاشته باشه امکان همچین دردی وجود داره. چند روز طول میکشه تا خوب بشه یا کنار ناحیه جراحی باید دگزا بزنین.
مژده2019 January 22پاسخ
سلام. کشیدن بخیه ایمپلنت چند روز بعد از جراحی باید انجام شود؟
دکتر محمد میرشکار، دندانپزشک زیبایی، متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی2019 January 22پاسخ
سلام معمولا 10 روز تا 14 روز بعد از جراحی ایمپلنت می توان بخیه ها را کشید.
محسن2019 January 24پاسخ
سلام. معمولا تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت صورت ورم داره و باید استراحت کرد؟
دکتر محمد میرشکار، دندانپزشک زیبایی، متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی2019 January 25پاسخ
سلام استراحت بعد از ایمپلنت حداکثر 2 تا 3 روز است.
سودابه2019 January 26پاسخ
چند وقت بعد از کشیدن دندون میشه ایمپلنت گذاشت و آیا اگر زمان زیادی از کشیدن گذشته باشه هم میشه؟ من چند ساله دندون ندارم و میخوام ایمپلنت کنم.
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 January 26پاسخ
معمولا بهتر است 2 تا 3 ماه پس از کشیدن دندان و ترمیم جای دندان کشیده، درمان ایمپلنت را آغاز کرد. اگر پس از زمان چند ماهه از کشیدن دندان، ایمپلنت انجام نشود، استخوان فک به تدریج دچار تحلیل می شود و ممکن است نیاز به پیوند استخوان پیش از ایمپلنت باشد. بنابراین با توجه به گذشت چند سال از نداشتن دندان، شرایط شما باید از نظر حجم استخوان فک و بافت نرم (لثه) برای ایمپلنت بررسی شود.
moien2019 February 3پاسخ
برای کاشت ایمپلنت باید به چه پزشک و متخصصی مراجعه کنیم؟
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 February 4پاسخ
برای درمان ایمپلنت باید به دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی مراجعه کنید.
پريسا2019 June 21پاسخ
سلام من حدود ٤٠ روزه كه ايمپلنت كردم ولي الان در قسمت لثه خارجي ايمپلنت رو احساس ميكنم و كمي هم درد دارم البته فعلا پيچ رو كار گذاشتن ايا اين طبيعيه؟
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 June 22پاسخ
نه درد طبیعی نیست. باید بررسی بشه.
الهام2019 August 5پاسخ
سلام . من بعد از کشیدن دندان ایمپلنت کردم که بعد از ۱۷ شب درد آخر آبسه کرد و دکتر بعد از یک ماه کشیدندایمپلنت را . بعد از ۵ ماه دوباره جایی دیگر با پودر استخوان ایمپلنت کردم . ترسم از اینکه آیا جواب درست میگیرم و گفتند اگه پس بزنه ایمپلنت را دیگر قادر بهش نیستم در چه صورتی پس میزنه و بهم گفتند تا ۵ ماه صبرکنم بعد پروتز را بگذارم .نظر شما چیست . در ضمن ویتامین دی من بسیار کم است .
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 August 5پاسخ
شرایط مختلفی باعث عدم اتصال ایمپلنت به استخوان میشه. باید دید برای شما چه اتفاقی افتاده که ایمپلنت به استخوان متصل نشده. در هر صورت فعلا باید صبر کنید تا زمان مورد نظر بگذره تا ببینید نتیجه چی میشه.
پیمان2019 August 16پاسخ
درود من 10 روز پیش ایمپلنت کردم درد ندارم یک دندون فک بالا هستش زیر همون ایمپلنت ورم کرده عادی هستش یا مشکلی داره !!!!!!!@@@
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 August 17پاسخ
به دکترتون مراجعه کنید. در صورتیکه دندان نزدیک ناحیه ایمپلنت به هر دلیلی عفونت بکنه و عفونت به ایمپلنت سرایت کنه ممکنه باعث ناموفق بودن ایمپلنت بشه.
محمد حسین2019 August 19پاسخ
سلام آقای دکتر. کم دیروز سه تا دندون کشیدم و ایمپلنت هم کردم. اما از شب اش، هیچ دردی نداشتم. و یک مقدار زیادی تعجب می‌کنم. آیا طبیعی عه؟ هفته پیش اش هم دقیقا سه تا دندون دیگه کشیدم و ایمپلنت کردم. اما فقط یک شب درد داشتم. آیا عجیب نیس؟
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 August 25پاسخ
نه ایمپلنت اصولا نباید درد داشته باشد و کاملا طبیعی است.
Samin2019 September 5پاسخ
سلام تروخدا جواب بدین من چهار روز پیش مرحله اول ایمپلنت رو انجام دادم ‌ امشب از لثه زیر دندان بقلی خون زیادی اومد ممکنه نشونه پس زده شدن ایمپلنت باشه ؟ من چه کار باید بکنم
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 September 6پاسخ
خیر لزوما نشانه پس‌ زدن ایمپلنت نیست. ممکنه بخیه ای پاره شده یا فشاری به زخم‌ اومده که خونریزی کرده.
علی خزائی2019 October 6پاسخ
سلام بنده ۲روزه ایمپلنت کردم نخ بخیه ها زبونمو زخم مردن چکار باید بکنم
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 October 6پاسخ
احتمالا گره نخ به سمت زبان شماست و یا نخ نایلون استفاده شده. به دکترتون مراجعه کنید شاید با نوعی از پانسمان گره رو بپوشونن.
فرنوش2019 October 10پاسخ
سلام. پدرم 67 سالشونه. پنج سال پیش عمل قلب باز داشتن. دیابت فشار و چربی خون هم دارن. دو روز پیش چهار دندان همزمان کشیدن و همزمان سه ایمپیلنت گذاشتن. در حال حاضر صورت از زیر چشم تا پایین گردن ورم داره.... لطفا برای مراقبت های بهتر راهنماییم کنید سپاس
دکتر محمد میرشکار | متخصص ایمپلنت و پروتزهای دندانی | دندانپزشکی زیبایی2019 October 11پاسخ
کبودی و ورم به خاطر خونریزی زیر جلدی بعد از جراحیه و در افراد مسن به خاطر شل بودن بافت های زیر جلدی میزان کبودی و وسعتش بیشتر از جوانهاست. از کمپرس حوله مرطوب گرم برای پخش کردن کبودی و کم شدن تورم استفاده کنید. دهانشویه سرم نمکی ولرم هم کمک میکنه. البته داروها هم سر ساعت استفاده بشه. کپسولی هست به نام آناهیل که روند بهبودی رو در افراد مسن تسهیل میکنه و سه بار در روز باید مصرف بشه.